Rabu, 13 Ogos 2008

Bebel atok

Antara mubahalah, muzakarah, muqabalah, muwajahah silmiyah dan musabaqah

Kemeriahan senario politik Negara di kejutkan dengan drama “liwat 2” yang membabitkan tokoh reformasi Datuk Seri Anwar Ibrahim dan pembantunya Saiful Bukhari. Dakwaan oleh saudara Saiful seolah-olah membuka kembali cerita lama yang agak lapuk dan agak basi untuk dijadikan point bagi menjatuhkan kredibiliti Anwar yang bakal menjadi PM tidak lama lagi. Mungkinkah plot cerita ini direka oleh individu atau kumpulan tertentu demi memastikan kelangsungan periuk nasi UMNO yang mana keadaannya semakin parah sekarang ini. Banyak spekulasi yang timbul berkenaan orang disebalik tabir dlm kes ini. Lantas, satu cadangan utk diadakan mubahalah atau sumpah dilakukan utk membuktikan kebenaran. Cadangan ditolak atas beberapa alasan. Namun penyudahan kesnya, Anwar tidak mengaku bersalah dan dibenarkan diikat jamin. Beliau akan dibicarakan pada 10 September dan ini membolehkan beliau utk bertanding di kerusi keramat, Permatang Pauh, pd 26 Ogos ini seterusnya membuka lembaran ke arah pembentukan generasi Malayia baru. Orang yang mungkin resah dengan penangguhan kes ini ialah pemimpin2 tertinggi UMNO dan juga mereka yang cuba dikaitkan dengan saudara Saiful. Nampaknya org Malaysia sudah bosan dengan cerita buatan sendiri yang agak skeptikal dan ortodoks. Dalam keadaan terdesak, mereka tidak dpt memikirkan jalan yg lebih bijak utk menyelamatkan parti kesayangan mereka.

Lantas dihebahkan pula cerita mengenai isu muzakarah antara pemimpin PAS dan juga UMNO dan disebarkan secara meluas oleh media pak turut yang begitu setia membuat propaganda. Kononya dengan berita sebegini sedikit sebanyak dapat memecah belahkan parti2 di dalam pakatan rakyat. Effectnya mgkn berjaya, namun bukan menjadi penghalang utama ke arah menghancurkan pemimpin yg zalim. Rakyat semakin dapat berfikir dengan tipu helah mereka. Sekali lagi UMNO terhantuk dengan propaganda ciptaan mereka. Pemimpin PAS dengan tegas mengatakan tiada muzakarah di kalangan pemimpin PAS dan juga UMNO, namun apa yg berlaku hanyalah pertemuan biasa atau muqabalah. Caturan mereka silap dek kebijaksanaan pimimpin PAS.

Baru-baru ini pula, ketua pembangkang , Datin Seri Wan Azizah telah meletakkan jawatan sebagai wakil rakyat kawasan Permatang Pauh yang membolehkan suaminya, Dato’ Seri Anwar Ibrahim bertanding, seterusnya, membolehkan beliau kembali ke arena politik sebenar yang sekian lama ditinggalkan. Parlimen bakal bergegar dengan kelantangan beliau mengkritik kerajaan dan juga bekas2 “sahabatnya”. Pilhan raya iaitu satu pendekatan secara aman untuk menentang musuh atau muwajahah silmiyah menjadi agenda utama rakyat pada 26 Ogos ini. Mungkinkah tarikh keramat ini akan merubah keaadan politik negara sekarang yang semakin cacat dek pertumbuhan nanah2 yang kian membusuk. Rakyat memerlukan perubahan. Pertandingan atau musabaqah ini perlu di ambil cakna oleh semua pihak. Mari bersama menuju ke arah pembentukan Malaysia baru.

Tiada ulasan: