Isnin, 7 Januari 2008

Bebel atok

Assalamualaikum,

Jika diteliti secara holistik, terdapat kepincangan yg terserlah pada permulaan tahun 2008 bg kerajaan yg memerintah. Satu demi satu isu2 kudis menjalar, mencacatkan lagi rongga2 yg sudah bernanah pemerintahan negara. Meriah dibuatnya dari ceruk2 kampung hinggalah kpd jiran2 mahligai istana Zakaria Deros menceritakan ttg isu2 yg berlaku sekarang ini.

Jendela 2008 dikuak dgn cerita sensasi mengenai video seks seorang menteri cabinet dan spt yg telah diketahui, Dr. Chua Soi Lek telah mengaku bahawa ‘watak utama’ dalam ‘filem’ tu adalah dirinya sendiri. Video itu kini hangat dicetak rompak utk diedarkan di ‘pasaran’. ‘Pengarahnya’ pasti tersenyum puas melihatkan filem itu laris sehingga menyaksikan Dr. Chua Soi Lek terpaksa melepaskan semua jawatannya. Pihak kerajaan pula seperti terlalu mudah memaafkan perbuatan Dr Chua Soi Lek itu setelah beliau meminta maaf secara terbuka kpd rakyat khususnya kpd pengikutnya atas kesilapan yg telah di buat. Gerak kerja mencari dalang kpd video itu sedang giat dijalankan. Adakah ini penyelesaian terbaik? Kerana tidak mustahil suatu hari nanti pesalah2 yg semakin berleluasa hanya perlu meminta maaf di khalayak ramai utk memaafkan perbuatan mereka. Begitu mesra, cepat dan betul. Teringat atok gurau2 di kedai kopi Pak Abu, “Sekuat-kuat dan secanggih-canggih kunci pun boleh terlepas gak”, (merujuk kpd kunci Solex = Soi Lek)

Tidak cukup dgn itu timbul pula isu pembayaran yuran sampingan di sekolah2 kerajaan tertentu yang tinggi dan tidak masuk akal. Walaupun yuran sekolah telah dikurangkan namun kewujudan yuran sampingan yg mana kadang2 tidak munasabah, betul2 mengelirukan para ibu bapa. Apabila isu ini dibangkitkan kepada menteri yg bertanggungjawab dgn cepat beliau melatah dan mencabar para ibu bapa. Inilah anak didik kepada ‘ Bapa Pantang Dicabar’ yg tidak bersikap professional sbg seorang menteri. Rakyat yg sudah dibebani dgn kejutan2 kenaikan harga dan kesempitan hidup yg semakin terdesak bertambah sesak nafas dengan perkembangan terbaru ini.

Terbaru, timbul pula kisah pencatuan minyak masak walaupun Malaysia adalah antara pengeluar minyak masak terbesar di dunia. Jiwa rakyat mula memberontak dengan kepincangan2 yg wujud. Hanya tunggu masa utk menamatkan riwayat pemerintahan idealisme acuan barat. Biar mahmudah mendominasi mazmumah.

Tiada ulasan: